start på hovedindhold

Skærpet sikkerhed omkring badning ved Himmelsøen

Pressemeddelelse

Roskilde Kommune har i dag valgt at skærpe sikkerheden yderligere omkring badning ved de kommunale søer efter, at der i weekenden har været endnu to tragiske ulykker.

- Det gør mig frygteligt ondt, at der har været to ulykker i weekenden ved kommunens badesøer.  Vi har derfor i dag besluttet at skærpe sikkerheden yderligere, bl.a. ved at nedtage gangbroen ved Himmelsøen og lave en tydelig indhegning med bøjer ved badestranden, siger Tomas Breddam, borgmester i Roskilde Kommune.

Roskilde Kommune vil i denne uge nedtage gangbroen, der af mange bruges som en badebro, ved Himmelsøen, opsætte nye advarselsskilte og sikre, at det er tydeligt afmærket med bøjer, hvor det anbefales, at badning foregår fra stranden. I Festival-perioden vil der i dagtimerne være sø-/kystlivreddere til stede ved Himmelsøen. 

Himmelsøen er et særligt sted, da det er en gammel grusgrav, der meget hurtigt bliver dyb – derfor er det vigtigt, at man følger anvisningerne på de opsatte skilte og generelt følger Trygfondens baderåd.

- Vi vil samtidig forsætte samarbejde med eksperter og andre relevante parter for at undersøge, om der er behov for yderligere initiativer for at fremme sikkerheden ved vores søer, siger Tomas Breddam.

Roskilde Kommune er i tæt dialog med både Naturstyrelsen, Midt- og Vestsjællands politi, Roskilde Festival og Trygfonden med henblik på at drøfte alle relevante tiltag for at fremme sikkerheden ved de kommunale badesøer.

#ALLE TIDERS ROSKILDE